Pasientbrosjyre Hemoroider/marisker

Hemoroider er utposninger av blodårer, det vil si en slags åreknuter i endetarmen. Typiske symptomer er blødning, smerte og synlig utposning i endetarmsåpningen. Marisker kan sitte på de samme stedene men består hud og bindvev uten store blodårer og blør sjelden

Forberedelser før operasjonen

Klyx rectalvæske 120 ml (fåes kjøpt reseptfritt på apotek) tas om kvelden før operasjon (fastende etter dette, ellers kun klare væsker inntil 2 timer før operasjon)

Medisiner

Hvis du bruker blodfortynnende medisiner som Albyl E, Plavix, Efient, Brilique,Marevan,Pradaxa, Persantin) må du ta kontakt med oss for å høre om du evtl. skal stoppe å ta disse få dager før inngrepet. Husk også å si fra om du bruker naturmedisiner eller kosttilskudd som foreksempel Ginko, Ginseng, E -vitamin og hvitløk.

Elektronisk egenerklæring finner du på våre nettsider under “Behandlinger”.

Faste

Det er viktig at du faster 6 timer før oppmøtetidspunkt. Det vil si at du ikke må innta følgende: Fast føde, melkeprodukter, yoghurt, kullsyreholdig drikke, juice med fruktkjøtt, pastiller, tyggegummi. Du kan drikke kaffe, vann og  te inntil 2 timer før angitt oppmøtetidspunkt.

Medisiner operasjonsdagen

Paracet 2g tas ca 1 time før oppmøte med litt vann

Diabetes

Diabetes medisiner/insulin skal ikke tas operasjonsdagen. (Ta med deg dine diabetes medisiner operasjonsdagen)

Røyking / snus

Ikke snus og røyk siste 6 timer før oppmøtetidspunkt.

Hygiene

Det er viktig å dusje kvelden før, eller morgenen på operasjonsdagen. Du må også ta av ringer, klokker, piercing, ikke bruk sminke, fjern neglelakk også, blank.

Tannstatus

Du må informere oss om eventuelle tannproteser, bro, krone, løse eller skadde tenner. Proteser kan beholdes på til du kommer inn på operasjonsstuen.

Oppmøte

Du har fått et oppmøtetidspunkt og må regne med at det kan bli noe venting operasjonsdagen. Ta med noe lesestoff

Generelt om hjemreise

Alle som får utført denne operasjonen kan i utgangspunktet reise hjem samme dag. Du kan ikke kjøre bil etter operasjonen og kan ikke reise hjem alene. Du trenger ha noen hos deg første dag og natt etter operasjonen.